.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
" سوادکوه " انتهای محرومیت !
محسن گرجی - کارشناس سیاسی

متاسفانه این روزها ، سوادکوه همچنان در مدار محرومیت ناشی از بی توجهی برخی مدیران اجرائی استان پیش می رود و در مقایسه با رونق برخی از شهرستانهای کشور و استان ، عملاً روند مطلوبی را نظاره گر نیست!

با کمال تاسف باید گفت سالهاست نه تنها، کارخانه و پروژه بزرگ اشتغال زا و درآمدزایی در سوادکوه کلید نخورده و اجرائی نشده، بلکه برخی از فرصت های شغلی موجود نیز یکی پس از دیگری به تعطیلی گرائیده ، تا جائیکه امروز می توان سوادکوه را مظهر یک شهرستان وابسته به اقلیم طبیعی خود دانست که عمده ساکنان آن مجبورند با نان بخور و نمیر و درآمد ناچیزی که از طبیعت در می آورند، امور خود را گذرانده و زندگی شان را اداره کنند!

بیکاری و فقر ناشی از درآمد اندک ، سفره ها و سبدهای خالی خانوار را به مردم محروم این منطقه تحمیل کرده و بازهم متأسفانه باعث بالارفتن سن ازدواج و کاهش مدت ماندگاری زندگی های مشترک زوجهای جوان و رواج یافتن مشاغل کاذب و گاه ممنوع نیز شده است.!

بیشتر جمعیت امروز این شهرستان که زندگی زیر خط فقر و یا در حول و حوش خط فقر را تجربه می کنند، همچنان در انتظار عملی شدن وعده های مدیران و مسئولان هستند ، از رئیس جمهور گرفته تا استاندار و نمایندگان مجلس که هر از چند گاهی با وعده های خود پیشرفت این شهرستان را نوید می دهند اما در عمل خبری از توسعه و رفع محرومیت از این شهرستان نیست !.

باور کنید که مردم شریف و مومن سوادکوه حتی اندکی هم زیاده خواه نیستند و قطعاً به همان حق و حقوق حداقلی خود اکتفاء می کنند، اما نمی توانند این همه تفاوت توجه را بین شهرستان خود و شهرهایی که گاهی تمام و یا بخش عمده بودجه استان را می بلعند، صرفا به خاطر توجه ویژه استاندار و یا توصیه شخصی با نفوذ در دفتر رئیس جمهور و یا یک وزیر بپذیرند !.

شهرستانی که با تقدیم شهدای گرانقدر در دفاع مقدس ، دارای یکی از زیباترین کارنامه های لبیک گوئی به ولایت است، شهرستانی که با معرفی فرهیختگان و نخبگان متعدد ، یکی از سهامداران مدیریت متعهد در عرصه های ملی و استانی و شهرستانی است ، شهرستانی که در تمام فراخوانی های نظام، گسترده ترین حضور و قوی ترین لبیک ها را به نمایش گذاشته، شهرستانی که علیرغم همه محرومیتها همیشه در مسیر انقلاب اسلامی بوده و از آرمانهای انقلاب ، امام و رهبری دفاع تمام قد نموده است ، شهرستانی که مذهبی ترین رفتارهای اجتماعی را به نمایش گذاشته، و شهرستانی که نامدارترین قهرمانان و پهلوانان ملی و جهانی را به ایران اسلامی هدیه کرده، هرگز و با هیچ توجیهی مستحق این همه محرومیت ها ، تفاوت نگاه ها و تمایزدر رسیدگی ها از جانب مسئولان امر نبوده و نباید هم باشد.!

متأسفانه یکپارچه نبودن شهرها در پیگیری مطالبلت ، رقابت های درون شهرستانی، فقدان اتحاد نخبگان و فرهیختگان، فقدان تشکل های قانونمند سیاسی ، نبود رسانه های مکتوب و مجازی فعال خبری و تحلیلی و عدم نقش آفرینی چهره های ملی دارای اصالت سوادکوهی در مسیر پیشرفت منطقه و دهها دلیل ریز و درشت دیگر، مانع از ارتقا و توجه کافی مسئولان ارشد استانی و دولت به این شهرستان محروم شده است.

ازعوامل و پتانسیل های مهم اقتصادی موجود در این شهرستان که سوادکوه را نسبت به دیگر شهرستان های استان متمایز کرده است و متاسفانه از آن بدلیل ضعف برخی از مدیران ارشد استان و بعضی از مدیران ضعیف صنعت و معدن مازندران بهره لازم برده نمی شود، وجود معادن عظیم ذغال سنگ در ناحیه البرز مرکزی است که در صورت سرمایه گذاری درست می تواند برای بسیاری از افراد منطقه اشتغال مفیدی ایجاد کند .

ناحیه البرز مرکزی که زمانی چهره اقتصادی شهرستان و حتی شهر ستان های اطراف را دگرگون کرده بود . متأسفانه امروز شاهد تعدیل نیروها و حالت انفعال آن هستیم .

بررسی ها نشان می دهد این معادن ذغال سنگ دارای332 ميليون متر مكعب ذخيره تحت الارضي هستند. علاوه بر ذخاير عظيم ذغال سنگ در اين شهرستان منابع ديگري همچون فلورين، سيليس نيز ديگر ذخاير اين شهرستان است كه متأسفانه اين منابع عظيم كه روزي تأمين كننده معاش بيش از 7 هزار نفر در سوادكوه بوده در حال حاضر به تعداد بی شماری تعديل نيرو كرده است كه با تعديل يا به عبارتي ورشكستگي اين شركت بزرگ بيكاري در اين شهرستان بیداد می کند .

به گفته مسئولان ميزان بيكاري در اين منطقه حدوداً 13 درصد است و بر اساس آمار اين شهرستان 10هزار و500 نفر بيكار دارد كه متأسفانه بخشی از اين بيكاران تحصيل كرده‌اند.

از سوی دیگر كارخانه اشباع تراورس كه روزی به عنوان بزرگترين كارخانه تراورس چوب كشور با بيش از 800 پرسنل به شمار مي رفت امروز با حدود 100 پرسنل و كارگر به حالت انفعال در آمده است.

همه این ها در حالی است که در سفر هیئت دولت به مازندران و میزبانی سوادکوه از دکتر احمدی نژاد به عنوان اولین شهرستان پس از مرکز استان ، احیای معادن البرز مرکزی به عنوان یکی از مباحث مهمی بود که تمام مسئولان استانی و شهرستانی بر آن تاکید داشتند . بطور کلی یکی از مهم ترین راه های احیای معادن البرز مرکزی سوادکوه احداث کارخانه کک سازی در این شهرستان است که از تهیه طرح اولیه آن چند سالی است که می گذرد و به جز نامه نگاری های بی حاصل استاندار مازندران به رئیس جمهور و وعده های گاه و بیگاه بعضی از نمایدگان مجلس و برخی اظهارات تبلیغاتی ازسوی مسئولان صنعت و معدن استان ، خبری از به نتیجه رسیدن آن نشده است !!! ..

جای تامل دارد ، بسیاری از شهرهای کشورمان که روزی در لیست مناطق محروم قرار داشته اند، امروز به گروه شهرستانها و شهرهای برخوردار پیوسته و خود را نجات دادند، اما شهرستان قهرمان خیز و ولایتمدار سوادکوه با این همه مواهب الهی نه تنها پای از منطقه محرومیت بیرون ننهاده، بلکه با همه پتانسیل های موجود رفته رفته در انتهای محرومیت جا خوش کرده است.

شهرستان سوادکوه متأسفانه در آمارگیری اخیر با کاهش جمعیت روبه رو بوده است که علت این امر محرومیت مضاعف ، عدم وجود منابع اشتغال زا و امکانات رفاهی است .

با این حال شهرستان سوادکوه که بزرگترین ذخیره معادن کشور ، جاذبه های گردشگری ، استعدادهای بالقوه کشاورزی و دامپروری را در اختیار دارد باید از این محرومیت فاصله گیرد و از مدار توسعه نیافتگی خارج شود که تحقق این امر مستلزم برنامه ریزی بهینه ، سرمایه گذاری مناسب و تخصیص اعتبارات ویژه بخصوص از منابع ملی و هم چنین تعقیب و پیگری مطالبات مشروع و بحق ساکنان متدین و صبور سوادکوه توسط مسئولان ذیربط از مبادی قانونی است که متأسفانه در سال های گذشته مورد غفلت واقع شده است .

بدون شک سوادکوه با عنایت به قابلیت ها و توانمندی های اقتصادی به هیچ رو سزاوار شرایط نامناسب اقتصادی فعلی نیست .

به اعتقاد کارشناسان هریک از چشمه ساران و ییلاقات سوادکوه چون معدن گنجی هستند که تنها با اندکی برنامه ریزی و سرمایه گذاری می توان رونق اقتصادی را در آنجا شاهد بود و به جای آنکه فشار اقتصادی و بیکاری مضاعف باعث مهاجرت جمعیت از این شهرستان مستعد شود می توانیم شاهد مهاجرت و اسکان جمعیت از اقصی نقاط کشور به این منطقه زیبا و دل انگیز باشیم .

سوادکوه با جاذبه های خیره کننده و چشم نوازش می تواند قلب تپنده گردشگری آسیا و اقتصاد مازندران باشد .

تنها اندکی همت لازمه کار است .



استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سوادکوهی 4 مرداد 1391
مشکل ما فقط مدیران بی عرضه و اهل شعار هستند . معلوم نیست چرا بعضی ها میخوان سوادکوه از قطار توسعه عقب بمونه ! این تلنگرها هم خوبه اما باید ضمانت اجرایی پیدا کنه . یکی نیست به این مدیران استان بگه سوادکوه که پیشقدم در دفاع مقدس و انقلاب بود حالا چرا از پیشرفت بازمونده ؟ مردم سوادکوه پاک و ولایتمدارند اما مسئولان قدر این مردم رو نمی دونند .
علی 4 مرداد 1391
عالی بود مرسی شمال نیوز . بالاخره یکی به فکر سوادکوه عزیز ما افتاد . بیشتر از محرومیت سوادکوه بنویسید . از آقای گرجی هم ممنون
نا شناس 5 مرداد 1391
دم نمايندگان سوادكوه گرم. بس كه با غيرتن. آخر ادعا. آقاي اكبري وقتي صحبت از البرز مركزي و كارخانه كك سازي مي كرد انگار همه چي تموم شده فقط منتظر ي نفر هستن كه بياد افتتاحش كنه . آقاي ادياني محترم كه فقط لفظ قلم صحبت مي كنه.آقاي حسيني و عليپور كه هنوز عرقشون خشك نشده تا بخوان پول تبليغاتشونو در بيارن ي 4 سالي طول مي كشه . ديگه وقت نمي شه كار كرد برا مردم. خدا قوت دلاوران سوادكوه دمتون گرم
ناشناس 5 مرداد 1391
آقاي گرجي شما كه از خانواده محترم شهداء و يك بسيجي مومن و متعهد هستي چرا مستقيماً مسئولان سوادكوه و استان را براي عدم توجه به شهر مورد خطاب قرار نمي دهي؟ اميدواريم مسئولان با اين گونه مطالب كمي به فكر خدمت به مردم شهر و استان هميشه سبز باشند به اميد آن روز...........!!!!!!!!!
آریا 5 مرداد 1391
امیدوارم شهرستان سوادکوه مانند گذشته به سوی پیشرفت و ترقی سوق پیدا کند ، سوادکوه عزیزم با وجود همه ی محرومیت ها استوار بمان .
بهروز ياسمي 5 مرداد 1391
با عرض سلام و تشكر از برادر عزيزم حاج محسن گرجي. از اينكه محروميت سرزمين شير مردان و شير زنان ميهن اسلامي را به رشته تحرير در اوردي ممنون. باشد كه مسئولين ما اندك تكاني بخورند. (بهروز ياسمي)
بسیجی سوادکوهی 5 مرداد 1391
مطلب شفاف و صریحی بود .
ما هر چه می کشیم از مدیران بی کفایتی است که دو دستی به میزشان چسبیده اند و با وجود اینکه توانمندی لازم در اداره مسئولیتشان را ندارند اما همچنان بر مسند مدیرتی نشسته اند . سوادکوه نیازمند مدیران قدرتمند است . متاسفانه پس از تشکیل فرمانداری در سوادکوه ما یک فرماندار قوی ندیدیم تا از حق و حقوق این شهرستان مظلوم و محروم دفاع کنه . - بسیجی سوادکوهی
نا شناس 6 مرداد 1391
با عرض معذرت باید بگویم
مسولان فرمانداری سوادکوه اگر التماسشان هم کنی انگار در خواب غفلت هستند و سری به ساری و استانداری نمی زنند تا بودجه بگیرند در صورتیکه برخی دیگر از مسولان شهرستانهای دیگر انگار در استانداری کار می کنند و همیشه آنجا هستند و بودجه که امد رو هوا انرا می قاپند
نا شناس 7 مرداد 1391
مسئولان استان كمي هم به فكر منطقه محروم سواد كوه باشيد
نا شناس 7 مرداد 1391
من در شهرستان سوادكوه زندگي ميكنم الله وكيلي شهرستان سوادكوه نياز به مساعدت و توجه دارد مثلا شهر پل سفيد هنوز گاز لوله كشي ندارد ...
امیری سوادکوهی 8 مرداد 1391
سوادکوه چشم انتظار فرزندان فرهیخته و صاحب نظر خود است .
آقای گرجی ؛ خوشحالم که به مباحث محرومیت زادگاهت ورود کردی و بی پرده از مشکلاتی سخن گفتی که می تواند با همت مسئولان حل شود اما متاسفانه همانطور که نوشتی این عزم و اراده در مدیران استان و شهرستان وجود ندارد .
سوادکوه از وجود مدیران بی انگیزه در رنج و تالم است و استاندار هم چون خودش رمقی برایش نمانده و ماههای آخر مدیریتش در حال سپری شدن است و بزودی بازنشسته می شود استان را رها کرده است .
عقیده دارم صاحب قلمان و رسانه ای های سوادکوهی باید بیشتر از معضلات زادگاه خود بنویسند .
kia4466@yahoo.com 10 مرداد 1391
مطلب بالا واظهارنظر دوستان خيلي خوب بود.
مشكل سوادكوه باياري خدا و توجه مردم اين منطقه حل شدني است.

طرحي دارم كه اگر چند نفر داوطلب پيدا بشه وضع منطقه سوادكوه متحول خواهد شد:
1- تعدادي آدم متعهد-مدير- ارزشي-خداخواه راازطريق راي گيري اينترنتي انتخاب تا شورايي 3يا 5 نفره مشخص شوند.لازم نيست اين افراد صاحب مقام و ياپست باشند، بلكه كافيست فقط سالم باشند.
2- ازبين آنها يك نفر به عنوان مدير اجرايي انتخاب بشه.
3- ادامه طرح دردست حقير است واين امر بالطف خدا شدني است.

قلب وفكر ما به ياد مظلومين ومستضعفين است.
ك.بوداغي

مجید 12 مرداد 1391
آفرین بر غیرت بالایتان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.235 seconds.